“Έλα μωρέ, τα βλέπουμε για να περάσει η ώρα!”, “‘έχουν πλάκα!” κάποιες από τις πιο συχνές φράσεις που ακούω κατά διαστήματα από γνωστές/ους και φίλες/ους για τα τηλεοπτικά realities που προβάλλονται από πέρυσι, σε πρώτο κύκλο!

Παρά την ακμάζουσα τάση του ελληνικού #metoo, τις νέες γενιές γυναικών που τις βλέπω και χαίρομαι. Κορίτσια απαλλαγμένα από τις παλιές, ανθυγιεινές πεποιθήσεις μιλούν και διεκδικούν τη ζωή που εκείνες ονειρεύονται, υπάρχουν ακόμη παραδείγματα παρακμής και ντροπής τόσο αναφορικά με τη πραγμάτωση της ισότητας, όσο και σχετικά με τα πρότυπα που προωθούνται. Δεν μπορεί εν έτη 2021, το ισχυρό μέσο που ονομάζεται τηλεόραση να μας προβάλλει αυτά τα γυναικεία και ανδρικά πρότυπα, μέσω των realities!

Διάβασα ποικίλα σχόλια σχετικά με αποσπάσματα από αυτά, τα οποία κυρίως είχαν ως ερώτημα “που είναι οι φεμινίστριες και οι γυναικείες οργανώσεις;”. Λες και πρέπει πάντα την ανάληψη της ευθύνης να την αναλαμβάνει μονάχα το φεμινιστικό κίνημα! Αρχικά, να ξεκαθαρίσουμε την εξής παρανόηση αυτό που συχνά ονομάζεται ως “γυναικείο θέμα” για να παραπλανά τη κοινή γνώμη, αποτελεί ένα εφεύρημα της πατριαρχικής αντίληψης!

Πιο συγκεκριμένα, η διχαστική αυτή οπτική, η οποία θέλει να τεμαχίσει και να ρίξει το βάρος σε συγκεκριμένη κοινωνική ομάδα, είναι ένα τέχνασμα απαλλαγής από το μερίδιο ευθύνης που αναλογεί στο κάθε άτομο, μέλος της κοινωνίας και χρησιμοποιείται για να διχάσει τα άτομα και πάρει το κέντρο βάρος από το ζήτημα. Επομένως, το εάν τα γυναικεία πρότυπα που αναδεικνύονται από τα τηλεοπτικά realities κάθε χρόνο δεν αποτελούν παράδειγμα προς μίμηση, είναι ένα θέμα που δεν αφορά μονάχα τις γυναίκες, αλλά ολόκληρη τη κοινωνία.

A young woman is sitting on the sofa, watching TV and eating popcorn. The concept of daily life, everyday leisure and work activities. Flat cartoon vector illustration. Pro Vector
Natalia Pirozhkova676 Resources
Pro Down



Το ίδιο ισχύει βέβαια, πέρα από τα προβληματικά γυναικεία πρότυπα και για τα ανδρικά, διότι γελιούνται όσες/οι πιστεύουν πως η προβολή ενός ανδρικού προτύπου “ως Σουλτάνου με το χαρέμι του” ευνοεί τους άνδρες και η μια ομάδα είναι χαμένη και η άλλη! Επίσης, με το παραπάνω σκεπτικό αντιστρέφω το ερώτημα “που είναι οι ανδρικές οργανώσεις να διαμαρτυρηθούν;” και πάλι όμως ο λόγος γίνεται διχαστικός, χωρίς να προσφέρει καμία ουσιαστική λύση!

Είναι λυπηρό να βλέπουμε γυναίκες να διαπληκτίζονται ή να στήνουν μηχανορραφίες για να κατακτήσουν “τον γαμπρό” , δηλαδή τον ωραίο,νέο/πετυχημένο, ευκατάστατο άνδρα, ισχυροποιώντας με αυτόν τον τρόπο σεξιστικές και μισογύνικες πεποιθήσεις, σύμφωνα με τις οποίες η άλλη γυναίκα είναι αντίζηλος/ανταγωνίστρια και ενισχύοντας το μύθο του “τέλειου άνδρα”. Γυναίκες που αντί να κυνηγούν τα όνειρά τους, κυνηγούν έναν άνδρα!

Το ίδιο προβληματική είναι και οπτική του άνδρα, ο οποίος κυνηγά το “τρόπαιο”, την “καλύτερη γυναίκα”, χωρίς τη παρουσία συναισθήματος ή προσωπικού ενδιαφέροντος, αλλά με βάσει τα κυρίαρχα κοινωνικά πρότυπα. Ο player που δεν διστάζει να σχετίζεται με πολλές γυναίκες και να κανονικοποιεί την έλλειψη σεβασμού πρός το έτερο μέλος της σχέσης και την ύπαρξη ταυτόχρονων, πολλαπλών σχέσεων. Ένας άνδρας έρμαιο των επιδόσεων του!

Για ποιο λόγο να προβάλλονται και να υιοθετούνται μη βιώσιμες και μακριά από τη πραγματικότητα πεποιθήσεις ή ακόμη ζούμε σε άλλες εποχές, όπου οι άνθρωποι δεν θέλουν να είναι μαζί από έρωτα, αλλά από αποκατάσταση;

Πέρα όμως από τις στρατηγικές του εκάστοτε τηλεοπτικού καναλιού, το ΕΣΡ οφείλει ως ανεξάρτητη δημόσια αρχή, να ελέγχει τα concepts και το περιεχόμενο τέτοιων τηλεοπτικών προϊόντων και να εκφράζει ανάλογη γνώμη προς το αρμόδιο Υπουργείο. Άλλωστε, βασική του αρμοδιότητα αποτελεί μεταξύ άλλων, ο έλεγχος και η τήρηση του άρθρου 2 του Συντάγματος περί σεβασμού της αξίας του ανθρώπου στο πλαίσιο τηλεοπτικών και ραδιοφωνικών εκπομπών!

Ας θυμηθούμε, μερικά από τα πλείστα παραδείγματα που είδαμε πέρυσι, υφίστατο άραγε πρώτα από όλα για τις/τους συμμετέχουσες/όντες σεβασμός στη προσωπικότητα και την αξία τους; Υπήρχε σεβασμός προς το κοινό ενήλικο και ανήλικο, διότι ας μην ξεχνάμε πως τα τηλεοπτικά realities είναι πολυ δημοφιλή στο ανήλικο τηλεοπτικό κοινό, επίσης!

Η εξέλιξη των τηλεοπτικών και ραδιοφωνικών προϊόντων αποτελεί ένα κεντρικό ζητούμενο, ώστε ο εκσυγχρονισμός των εκπομπών να συμβαδίζει με τη τρέχουσα πραγματικότητα και το κυριότερο να προβάλλει υγιή πρότυπα, καλλιεργώντας τη κριτική σκέψη και το προβληματισμό!

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *